Sunday 17 May 2015

Tip Menyusu Di Tempat Awam

Bayi yang meyusu badan sebenarnya lebih mudah dibawa ke mana-mana. Mana tidaknya, susu bekalan untuknya sentiasa ada.Tips mudah yang boleh anda praktikkan apabila hendak membawa bayi bersama dan menyusukan bayi di tempat awam:

1. Pastikan anda memakai baju berbutang/berzip/bukaan selak dihadapan(nursing friendly). Terdapat banyak pilihan baju yang 'nursing friendly' di pasaran. Ini memudahkan ibu semasa hendak menyusukan bayi. Pilihan di tangan anda. Dengan memakai pakaian jenis ini, anda dapat memastikan aurat anda lebih terjaga sewaktu menyusukan bayi.   

2. Menggunakan 'poncho/ nursing cover'
Sejak kelahiran anak kedua saya, poncho merupakan teman setia saya untuk kemana-mana. Pastikan poncho/nursing cover pilihan anda kain yang menyerap peluh ya.Kesian bayi anda kepanasan waktu menyusu.Cuba bayangkan kalau kita ke kedai makanan yang tiada tingkap?Mesti tak keruan.Makan pun dalam keadaan yang tergesa-gesa,kan?

3. Gunakan pakaian dalam/bra khas untuk menyusu.
Bukan tak boleh memakai pakaian dalam biasa. Tapi lebih mudah,tak perlu nak selak lebih-lebih,aurat pun terjaga.

4. Tudung paras bawah dada/menutup dada (bagi yang bertudung)
Ini sangat membantu bila anda tertinggal poncho/nursing cover kesayangan anda.Masih boleh menyusu seperti biasa, cumer perlu berhati-hati.

Anda ada masalah penyusuan?
Boleh hubungi saya untuk berkongsi sedikit pengalaman dan panduan.
Telefon : 019-3307818
E-mail. : normaslita.din@gmail.com



    

No comments:

Post a Comment