Saturday 2 May 2015

Entri Pengenalan~~Secebis Pengenalan Diri & Pertemuan Dengan ABDR



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Dengan izin dariNya, terhasil entri pertama saya yang sangat saya sendiri tunggu-tunggu.
Nama diberi oleh kedua ibu bapa tersayang sebagai Normaslita Binti Din. Anak kelahiran Johor Darul Takzim, membesar di Negeri Sembilan Darul Khusus dan kini ibu saya berada di Perak Darul Ridzuan. Ayah saya telah menemui penciptaNya sejak 10 tahun yang lalu. Selepas beberapa tahun belajar dan bekerja di ibu kota Kuala Lumpur, saya kini menjadi penduduk tetap Negeri Sembilan, mengikut suami dan mencari rezeki di bumi Negeri Sembilan demi sesuap nasi untuk kami sekeluarga.

Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga saya dipertemukan dengan ABDR di kala saya tercari-cari medium yang dapat membantu saya memulakan langkah pertama untuk bergelar suri yang berpendapatan satu hari nanti,Insyaallah. Saya mendapat informasi mengenai ABDR melalui perkongsian teman yang hanya dikenali di secara maya di Facebook lebih kurang 3 bulan yang lepas sewaktu saya masih lagi dalam cuti bersalin anak ketiga. Bermula dari situ saya membuat sedikit pembacaan mengenai ABDR dan cuba menghubungi salah seorang guru ABDR, Pn. Zaila Mohamad. Perbualan hanya terhenti di situ kerana saya masih lagi ragu-ragu yang saya dapat memberikan komitmen sepenuhnya untuk menjadi sebahagian dari pelajar ABDR. Maklumlah, sebelum inipun, saya cuba untuk berjinak-jinak dalam dunia perniagaan online, tetapi terpaksa berhenti sementara kerana tidak dapat memberikan komitmen sepenuhnya kepada pekerjaan, hal ehwal rumahtangga dan perniagaan. Namun, setelah kembali bekerja, hati saya meronta ronta untuk mendaftar sebagai pelajar. Hati saya kuat berkata, kalau tidak dipecahkan ruyung ,manakan dapat sagunya. Saya tahu saya perlu bertindak untuk mencapai misi saya iaitu berhenti kerja dan menjadi suri rumah berpendapatan dan dapat membesarkan anak-anak sendiri, tanpa bantuan pengasuh seperti sekarang. Harapan saya semoga ini menjadi langkah permulaan yang tepat untuk saya mencapai misi tersebut.

Agak susah sebenarnya untuk saya menyelesaikan tugasan pertama saya ini, iaitu mencari tajuk blog. Setelah berfikir agak lama, akhirnya saya menulis entri ini dan mendapat idea untuk menulis blog yang berkisarkan penyusuan susu ibu. Dengan terhasilnya blog ini,  akan saya kongsikan sedikit sebanyak coretan pengalaman saya dalam dunia penyusuan susu ibu. Semoga ia sedikit sebanyak dapat membantu para ibu lain yang baru mula ingin berjinak dengan dunia penyusuan dan menjadi asbab kepada orang lain untuk memperjuangkan penyusuan susu ibu secara eksklusif sehingga bayi 6 bulan dan  meneruskan penyusuan sepenuhnya sehingga dua tahun.

Jika anda merupakan ibu menyusu yang mempunyai masalah dalam penyusuan, anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi. Insyaallah, saya akan sedaya upaya membantu anda. Saya boleh dihubungi melalui:
Facebook : Mas Maslita
E-mail      : normaslita.din@gmail.com
H/P           : 019-3307818





No comments:

Post a Comment