Tuesday 5 May 2015

Cita-cita saya

Semua orang mempunyai cita-cita. Begitu juga dengan saya. Cita-cita saya ingin bergelar WAHM (Working at Home Mother) satu hari nanti. Semasa saya masih di menara gading, saya mempunyai impian yang tinggi. Saya ingin menjadi wanita berkarier walaupun sudah berumahtangga dan menjadi ibu. Alhamdulillah, selepas setahun lebih mendirikan rumahtangga, saya dikurniakan cahayamata pertama. Masih teringat hari pertama saya menghantar sikecil ke rumah pengasuh, bergenang air mata saya kerana mengenangkan si kecil yang baru berusia 61 hari dijaga oleh orang lain. Apakan daya, saya ada tanggungjawab saya sebagai seorang pekerja. Episod sedih terhenti disitu sahaja dan saya masih meneruskan rutin harian ke pejabat seperti biasa.

Hari demi hari berlalu. Dulu hanya seorang, kini saya ibu kepada 3 permata hati. Sedih rasa hati bila 2 org anak saya (seorang lagi masih bayi) yang teresak-esak menangis dikala saya memulakan rutin pagi mereka dengan menghantar mereka ke rumah pengasuh. Anak sulung sudah bersekolah, tetapi selepas jam 12.30, guru tadikanya akan terus menghantarnya ke rumah pengasuh. Bila ada cuti panjang, mereka akan liat untuk kerumah pengasuh keesokan harinya. Kadang-kadang mereka merayu-rayu pada saya untuk tidak dihantar ke rumah pengasuh. Apakan daya, saya masih perlu bekerja untuk membantu meringankan beban suami.

Insyaallah, cita-cita saya tidak akan terhenti di sini. Setiap hari saya berdoa dan memotivasikan diri untuk terus berusaha ke arah 'WAHM'.

Permata hati yang menjadi motivasi untuk saya bergelar WAHM

No comments:

Post a Comment