Saturday 9 May 2015

Belajar Ilmu Penyusuan

Seorang ibu yang ingin menyusukan anak sepenuhnya harus menggali ilmu sebanyak mungkin agar tidak kecundang sebelum terus berjuang. Setiap perjuangan memang ada kalah dan menang.  Tapi, jangan kalah sebelum berjuang.

Pengalaman gagal menyusu sepenuhnya anak pertama banyak mengajar saya untuk terus belajar dan berjinak-jinak dengan dunia penyusuan. Genap anak pertama saya 13 bulan, saya disahkan mengandung lagi. Pelbagai persoalan terbit dalam minda saya bila mendapat berita ini. Gembira, kerana anak saya akan ada kawan baru tetapi sedikit gusar kerana anak pertama saya dilahirkan secara pembedahan. Tetapi alhamdulillah, saya diyakinkan oleh doktor yang merawat saya, bahawa peluang untuk saya bersalin secara normal adalah cerah.

Bermula detik itu, saya mula mencari info berkenaan penyusuan. Semasa kandungan saya 5 bulan, saya menghadiri kelas penyusuan yang dianjurkan oleh seorang pakar laktasi yang terkemuka. Dalam kelas tersebut, saya dapat melihat kegigihan ibu-ibu menyusu mengusung beg menyusu ke sini sana demi sikecil tersayang. Saya nekad, saya akan mengikut jejak mereka bila bayi saya dilahirkan nanti.




No comments:

Post a Comment